Utrata pracy? Jak sobie z tym poradzić

„Zwolnili mnie z pracy!” Jak sobie z tym poradzić?

Najpierw jest szok, niedowierzanie. Potem następuje ból w sercu i zadręczanie się pytaniem: „Jak oni mogli mnie zwolnić?!” To jest chwila, kiedy emocje biorą górę, a my sami zadajemy sobie pytania dotyczące naszej wartości na rynku pracy. Po tym etapie pojawia się smutek związany z utratą pracy, która była nie tylko źródłem dochodu, ale często także źródłem satysfakcji i spełnienia zawodowego. Teraz kiedy nagle ta praca przestaje istnieć, pozostaje pytanie: Jak sobie z tym poradzić?

Pomimo wypowiedzenia, praca tak naprawdę może na nadal trwać. Bo trzeba dokończyć projekt, wykorzystać zaległy urlop. Chociaż jest się zwolnionym z pełnienia obowiązków zawodowych, czasem trzeba dokończyć pewne sprawy.

W sytuacji utraty pracy mogą pojawić się pytania:

  • Jak radzić sobie, gdy się jest zwolnionym z pracy? 
  • Gdy nie przedłużono umowy o pracę?
  • Jak zacząć poszukiwanie nowej pracy? 
  • Jak napisać CV? 
  • Gdzie szukać pracy? 
  • Jak przygotować się na rozmowę kwalifikacyjną?
  • I przede wszystkim, co teraz zrobić? Jak sobie poradzić?

To są częste rozterki, które pojawiają się w głowach menedżerów, specjalistów, i asystentów, którym nie przedłużono umowy o pracę albo którym wręczono wypowiedzenie.

Jak sobie poradzić z utratą pracy?

Oto moje 3 przykładowe wskazówki, których udzielam jako psycholog biznesu na spotkaniach 1:1 z osobami poszukującymi pracy i jakich udzielamy jako eksperci kariery w mojej firmie Personia.

1. Najpierw jest czas na poradzenie sobie z emocjami

Szok jest OK, to normalna reakcja.

Pierwsza faza jest często fazą szoku, pozwólmy jej, by chwilę trwała. Każdy potrzebuje innego czasu na przetrawienie nowej sytuacji. Mogą to być 24 godziny, a nawet kilka dni, ale nie warto przeciągać tego dłużej. W tej fazie ważne jest, żeby nie wypierać tego, że otrzymaliśmy zwolnienie z pracy.

Kiedy te negatywne emocje choć trochę przeminą, zastanów się, dlaczego doszło to zwolnienia i czy w danej firmie lub z danym pracodawcą chcemy jeszcze podejść do rozmów, negocjacji.

2. Następnie podejmij działania

Do działań można zaliczyć na przykład odbycie rozmowy z (byłym) szefem, aby poznać przyczyny rozstania. Postaraj się przystąpić do tej rozmowy na spokojnie, ponieważ uzyskanie feedbacku na temat swoich mocnych i słabych stron może być dla Ciebie szansą na refleksję.

Z pewnością najważniejszym działaniem jest samo poszukiwanie nowej pracy i napisanie profesjonalnego CV. Warto skonsultować się z doradcą kariery (znanym również jako ekspert kariery lub doradca zawodowy), który pomoże w procesie szukania pracy i przygotowaniu się do (konkretnych) rozmów rekrutacyjnych.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, skontaktuj się ze mną. Nasi eksperci kariery w Personii chętnie i skutecznie Tobie pomogą.

3. Nie analizuj i nie unikaj tematu

A czego nie należy robić, gdy doświadczasz zwolnienia z pracy? Nie analizuj tej sytuacji zbyt długo i, co ważne, nie ukrywaj tego faktu przed najbliższymi. Takie zachowanie źle działa na radzenie sobie z emocjami, potęguje napięcie, smutek, poczucie bezradności i brak wiary w siebie.

Nawet jeśli Twoi bliscy nie będą pomocni w poszukiwaniu nowej pracy lub jeśli będzie to oznaczać kryzys finansowy, ważne jest, by wiedzieli o Twojej sytuacji. Rozmawianie o tym pozwoli zadbać o zdrowie psychiczne i rozpocząć nowy etap w Twoim życiu zawodowym.

Może się zdarzyć tak, że bliscy nie zrozumieją Twojej sytuacji. Wówczas warto rozważyć rozmowę z terapeutą lub psychologiem biznesu. Nie ma co zwlekać z umówieniem się na konsultację, ponieważ czasem już jedna rozmowa otwiera wiele perspektyw.

Życzę Ci powodzenia z całego serca.
Marta